اخبار

علائم هشدار دهنده کرونا

08:02 1399/12/06

 علائم هشدار کرونا

 

از علائم هشدار تب سرکش است. تبی که علی‌رغم مصرف دارو و بدن‌شویی کنترل نشود. دوم اینکه تنفس مختل شود. به طوری که یا بیمار دچار تند تنفسی شود و تعداد تنفس در دقیقه بیشتر از ۲۷ عدد شده و به مرز ۳۰ تا برسد و افزایش یابد. تنفس را فرد دیگری در حالت استراحت باید در بیمار اندازه‌گیری کند. اگر تعداد تنفس در دقیقه نزدیک ۲۸ تا بود و بیشتر می‌شد، بیمار باید به مرکز درمانی و پزشک مراجعه کند. سومین علامت هشدار این است که لب، انگشتان، زیر ناخن‌ها حالت تیرگی پیدا کند که ناشی از کاهش اکسیژن است. اگر در خانه پالس‌اکسی‌متری دارند، اگر ساعت به ساعت میزان اشباع اکسیژن خودن‌شان از ۹۶ به پایین می‌آید و به زیر ۹۱ رسید، دیگر زمان مراجعه به پزشک است. زیرا به این معنی است که در ریه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و باید به مرکز درمانی مراجعه کرده و درمان را سریع شروع کنند. علائمی مانند بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون هم این روزها علامت خطر محسوب می‌شود. بر این اساس اگر فشار خون فرد قبلا ۱۲ روی ۱۰ یا ۱۲ روی هشت بوده، اما به تدریج ۱۳ روی هشت یا ۱۴ روی ۹ می‌شود و بالا می‌رود، باید به پزشک مراجعه و وضعیت فرد مورد بررسی قرار گیرد.

 

خود درمانی درصورت وجود این علائم ممنوع

 

اگر افرادی در خانه دیابت دارند یا اصلا دیابت هم ندارند، اما امکان سنجش قند خون را در خانه دارند، قند خون ناشتا اگر از زیر ۱۰۰ به بالای ۱۰۰ افزایش می‌یابد و قند خون غیرناشتا بالای ۱۴۰ باشد و طی چند مرحله اندازه‌گیری در حال افزایش هم هست، باید به پزشک مراجعه کنند. زیرا باید قندشان کنترل شود، در غیر این صورت عوارض و شدت بیماری در افراد افزایش می‌یابد. در عین حال سرفه‌هایی که زندگی بیمار را مختل کند نیز محل رجوع به پزشک است. اگر سرفه‌های شدید دارند و علی‌رغم خوردن دارو سرفه‌شان کنترل نمی‌شود، باید مراجعه کنند. دیده شده برخی هم در خانه التهاب مفاصل پیدا می‌کنند که ممکن است ناشی از ایجاد لخته باشد، این افراد هم باید به پزشک مراجعه کرده و با خودشان شوخی نکنند.  خوددرمانی به افرادی که این علائم را دارند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

 

چند روز طول میکشد تا کرونا علائم خود را نشان دهد ؟

 

هیچوقت کسی که اکنون با فرد مشکوک مواجه می‌شود، بلافاصله دچار علائم نمی‌شود. خیلی‌ها اعلام می‌کنند که من امروز سوار تاکسی و کنار یک شخص مشکوک به کرونا بودم، وقتی که به محل کارم رسیدم تب و لرز داشتم. این ربطی به آن تاکسی ندارد. اگر دو تا سه روز بعد از مواجهه با بیماری یا فرد مشکوک، در افراد علائمی بروز پیدا کند، باید بنا را بر کرونا بگذاریم، خودمان را رصد و در خانه قرنطینه کنیم، مایعات زیاد بنوشیم، دمنوش بخوریم و...  تا وارد فازهای بعد نشوند.